Schermafbeelding 2023 09 04 om 10 46 56

Mario Barrantes Espinoza

Mario Barrantes Espinoza (°1991) is een Costa Ricaans-Nicaraguaanse kun­ste­naar geves­tigd in Brussel. Die stu­deer­de the­a­ter en dans aan de Nationale Universiteit van Costa Rica, voor­dat die naar België ver­huis­de, waar die afstu­deer­de aan de Training Cycle (2016) en de Research Studios (2018) bij P.A.R.T.S. Hij werk­te mee aan wer­ken van François Chaignaud, Théo Mercier, Benjamin Abel Meirhaeghe, Michiel Vandevelde en Eszter Salamon, en was gas­t­ar­tiest bij de bands Peaches en The Subs.

Mario ont­wik­kelt momen­teel pro­jec­ten als onaf­han­ke­lijk kun­ste­naar. Zijn werk ver­weeft per­for­man­ce, het (her)schrijven van tek­sten en het gebruik van stem­ge­luid, met mate­ri­aal afkom­stig uit de pop­cul­tuur en main­stream media. Hun twee afstu­deer­wer­ken, [A SEQUENCE III] en Drift (I) ‑de laat­ste in samen­wer­king met Thomas Bîrzan‑, wer­den gese­lec­teerd door ver­schil­len­de inter­na­ti­o­na­le fes­ti­vals, waar­on­der het dans­plat­form Aerowaves (2019), dat het meest veel­be­lo­ven­de nieu­we werk van opko­men­de dans­kun­ste­naars in Europa toont”. Zijn debuut­werk, El can­tar del playo or… a song is a rose is a thorn (2022), werd in 2020 bekroond met de Roel Verniers-prijs van Het Theaterfestival voor cre­a­tie­ve idee­ën en nieuw podi­um­ta­lent”. In 2023 cureer­de Mario de eer­ste edi­tie van de Culo sha­king night… til tears get dry in Kaaitheater, een nightli­fe eve­ne­ment geïn­spi­reerd door fami­lie­fees­ten in Latijns-Amerika, waar het publiek, ver­ge­zeld van eten, drin­ken, kit­sche­rig decor en muziek, arties­ten kon ont­moe­ten wiens werk ver­ha­len rond queer­ness en Latijns-Amerikaanse the­ma’s activeert.

© Boy Kortekaas